lauantai 21. huhtikuuta 2018

DPS-pikavaihteet

Pikavaihteet


Ensimmäinen blogikirjoitukseni herätti joitain kysymyksiä harrastajissa, joille traktorin voimansiirtojärjestelmät eivät ole tuttuja. En minäkään varsinkaan niiden mekaniikkaa tunne, mutta joitain asioita on jäänyt mieleen. Tämä projekti keskittyy vain vaihteiston ohjauspuolen elektroniikkaan, mutta ehkä lyhyt katsaus vaihteiston käyttöön on paikallaan.

DPS-painonapit (Valtra 6800:n ohjekirja)


Hannu Niskanen Valtralta kirjoitteli Koneviestissä 4/94 seuraavaa:
"Pikavaihteella tarkoitetaan vaihdetta, joka voidaan vaihtaa ilman kytkintä vedon säilyessä
lähes koko välityksen vaihdon ajan. Momentti ei siirry täysin häviöittä vaihteiden
vaihtamisen ajan. Pikavaihteet sijoitettiin erilleen perus- ja aluevaihteista, jolloin
kaikkien vaihteiden lukumäärä kertaantui kaksinkertaiseksi. Sanalla pikavaihde tarkoitetaan
yleisesti kaksiportaista powershift-vaihdetta. Moniportaisista pikavaihteista
käytetään yleisesti powershift-nimeä. Pikavaihteen rakenteita on kaksi erilaista. Ne
on toteutettu joko planeettapyörästöllä tai omana erillisenä, pienenä vaihdelaatikkona.
"

-94 jälkeen vaihteita on tullut lisää ja Valtrassakin on sähköisesti ohjattu kolmiportainen DPS-pikavaihteisto, joka on mekaanisesti kytkimen ja vaihdelaatikon välissä oleva planeettavaihteisto. Planeettavaihteistoa ohjataan hydraulisesti ja hydrauliikan ohjaus puolestaan tapahtuu kahdella solenoidilla. Näillä saadaan siis kolme eri vaihtoehtoista tilaa eli jompi kumpi vetää tai molemmat vetävät. Tässä projektissa käsitellään näiden kahden solenoidin ohjaamiseen liittyvää elektroniikkaa eli käytännössä pikavaihteiston ohjaamiseen suunniteltua DPS-ohjainkorttia.

Perusliitännöiltään DPS-ohjainkortti on alla olevan kuvan mukainen. Vasemmalla tulot, oikealla lähdöt:
DPS-ohjainkortin liitännät
 
 Ohjainkorteista on ainakin kolme eri toteutusta käytettyjen komponenttien ja kytkentöjen suhteen, mutta liitännöiltään ja toiminnaltaan nämä kortit ovat yhteensopivia ja keskenään vaihtokelpoisia. Varaosana myydään vain uusinta versiota ja se siis sopii myös vanhempiin traktorimalleihin. Valtran HiTech-malleissa pikavaihteiden ohjaukseen ei ole erillistä korttia vaan ohjaus on toteutettu Autocontrol-keskusyksikössä. Fyysisesti erillinen 18-napaisella liittimellä varustettu DPS-ohjainkortti sijaitsee ohjaamon oikeanpuoleisen kytkinpaneelin alapinnassa:

vm. 1999 Valtra 6800:n DPS-ohjainkortti
(varaosana hankittu uusin malli) 

Kytkentäkaaviosta ohjainkortti löytyy tunnuksella A10:
Ote vm. 1999 Valtra 6800:n kytkentäkaaviosta
 

Ei kommentteja: