Google translation: translate.google.com/translate?sl=fi&tl=en&u=https://valtrari.blogspot.com/2021/03/sumlog-sln-korjaus.html
Google översättning: translate.google.com/translate?sl=fi&tl=sv&u=https://valtrari.blogspot.com/2021/03/sumlog-sln-korjaus.html
Korjauksen kohteena on tällä kertaa VDO:n valmistama ja paljon -80 ja -90-luvulla veneisiin asennettu Sumlog SL -loki. Mittari ei toiminut lainkaan, mutta näitä aikoinaan laadukkaasi tehtyjä mittareita ei kannata heittää menemään ja korvata niitä nykyisillä kertakäyttöisillä digihärpäkkeillä. Vanhojen laitteiden korjaaminen on kierrätystä parhaimmillaan!
VDO Sumlog SL |
Mittarin purkamisessa ei ole mitään ihmeellistä: etulasi lähtee varovasti pienellä meisselillä kampeamalla irti, ja kun kiinnitysruuvit takaosasta ottaa irti, lähtee koneisto muovikuoresta pois. Mittarin piirilevy on hyvin yksinkertainen ja siinä on komponentit nopeusmittarin galvanometrin ja matkamittarin askelmoottorin ohjausta varten. Näin yksinkertainen diskreeteillä komponenteilla toteutettu elektroniikka on helposti korjattavissa, uudempien prosessoriohjattujen mittareiden kohdalla näin ei suinkaan ole. Kaikkia tämän mittarin komponentteja on edelleen saatavissa ja siten periaatteessa kaikki ohjauselektroniikan viat ovat korjattavissa.
Mittarin piirilevy |
Piirilevyllä näkyi heti ensimmäinen vaurio: palanut vastus. Vastus oli palanut tunnistamattomaksi, mutta vastaavia VDO:n kytkentöjä tutkien ja nettiä selaten oletettavasti oikea vastusarvo löytyi. Lisäksi mittaamalla piirilevyltä löytyi myös oikosulkuun palanut zenerdiodi, jonka tyyppi oli vielä näkyvissä, joten sen korvaaminen uudella oli helppoa.
Palanut vastus |
Vaikeampi vika oli sitten mekaniikkapuolella: askemoottorin käyttämässä vaihteistossa oli ensimmäinen hammasratas sulanut (?) akselille niin tiukkaan kiinni, ettei se pyörinyt lainkaan. Lisäksi hammasrattaan muovi oli ajan saatossa hapertunut niin heikoksi, että sen hampaat katkesivat hyvin helposti.
Vioittunut hammasratas |
Ratas ei irronut akselilta kuin paloittelemalla se sivuleikkurilla palasiksi (mistä tuli mieleen oman viisaudenhampaan poisto). Vielä senkin jälkeen akselille jäi rattaasta muovia, joka oli todella tiukasti akselissa kiinni.Todennäköisesti tämä rattaan jumiutuminen oli aiheuttanut ylikuormitustilanteen, jolloin ylisuuri virta oli aiheuttanut myös vastuksen palamisen.
Hammasrattaan akseli |
Tätä samaa vaihteistoa VDO käytti aika monessa muussakin mittarimallissa, ja onneksi hyllyssä sattui olemaan yhdessä aiemmassa projektissani 3d-tulostimella tulostuttamani samanlainen hammasratas. Puhdistin akselin huolellisesti ja asensin uuden hammasrattaan paikoilleen. Voiteluaineena käytän teflonpohjaista rasvaa, se ei vaurioita muoviosia, ei jähmety pakkasessa ja voitelee hyvin.
Teflonrasva |
Silloin kun vaihteisto on irti matkamittarin numerokiekoista, kiekkoja voi pyörittää Dremelillä haluttuun lukemaan. Samaa menetelmää käytin aiemmassa projektissa mekaanisen tuntilaskurin lukeman asettamiseen.
Uusi hammasratas asennettu paikoilleen |
Kasasin mittarin ja testasin sen toiminnan syöttämällä anturituloon signaalikegeraattorista 12 V amplitudin kanttiaaltoa, ja odotusten mukaisesti mittari alkoi toimimaan, kuten tästä videosta käy ilmi.
Kytkentä signaaligeneraattorilta |
Tavallinen syy mittarin toimimattomuuteen on myös lokianturin siipipyörän tai sen akselin kuluminen. Jos siipipyörä ei käsin pyöritettäessä pyöri herkästi tai se heiluu akselillaan tai akselissa on silmin nähden kulumisjälkiä, kannattaa hankkia uusi siipipyörä. Varaosia on saatavissa nettikaupoista, kts. esim. marinea.fi/tuotehaku?s=sumlog+siipipyörä tai svb24.com/find?query=sumlog
Anturin toiminnan voi tarvittaessa tarkastaa tutkimalla anturin antamaa signaalia oskilloskoopilla. Pistokeen kytkentä on alla olevan kuvan mukainen ja kun jännite (+12 V esim. 1 kilo-ohmin vastuksen kautta) ja maa on kytketty, niin siipyörää pyörittämällä pitäisi lähdössä näkyä kanttiaalto, jonka taajuus vaihtuu pyöritysnopeuden mukaisesti.
Koska anturin elektroniikka on valettu vesitiiviiseen epoksiin, niin sitä ei pysty korjaamaan. Jos anturi ei toimi eikä vika ole esim. liittimen johdoissa, niin vaihtoehdoksi jää yrittää etsiä uutta anturia. Niitä voi olla saatavissa esim. täältä: imnasa.com/en/sensor-vdo-speedometer-8-12-1.html tai täältä: vdo-webshop.nl/en/133-sumlog-sensors-old-type
Anturin signaalit |
Varaosia ja taitoa mittareiden korjaamisen löytyy, joten jos haluat mittarisi kuntoon, ota yhteyttä ari.torpstrom@kolumbus.fi tai soita 040-8343 871, niin sovitaan mittarin korjaamisesta. Teen korjauksen kiinteään hintaan 90 euroa + postikulut. Jos en saa mittaria kuntoon, veloitan ainoastaan postikulut. Tee-se-itse -tekijöille voin myydä myös komponentteja ja hammasrattaita sopuhintaan.
Anturin kytkennästä on syytä panna merkille se, että kuten yleensäkin, Hall-anturin lähtö on ns. open collector output eli mitattaessa lähtö pitää kytkeä käyttöjännitteeseen sopivan vastuksen (esim. 1 kohm) kautta. Anturin toiminnan voi testata oskilloskoopilla, jolloin 13 V jännitteellä siipipyörää pyöritettäessä signaalin pitäisi näyttää tältä:
Siipipyörän yksittäinen pulssi |
Pulssijono siipipyörän pyöriessä |
Tässä kyseisessä yksilössä anturi ei antanut minkäänlaista signaalia ulos eli todennäköisesti Hall-anturi oli mennyt rikki. Oikeastaan muita mahdollisia vikakohteita anturissa ei ole, mutta toisaalta on sama mikä komponentti rikkoutuu, koska anturin korjaus on käytännössä mahdotonta. Tai niin ainakin aiemmin luulin, kunnes syvennyin asiaan perusteellisemmin:
Sumlog -lokimittarin anturin korjaus
Anturi kuvattuna siipipyörän päästä |
Hall-anturin sijainti |
Katkaisukohta on valittava siten, että Hall-anturikomponentin juotospisteet tulevat näkyviin. Toisaalta putkessa olevat o-renkaiden urat pitää jättää koskemattomiksi ja riittästi tukea niiden ulkopuolelle. Tässä tapauksessa sahauskohdan valinta onnistui hyvin.
Hall-anturin juotospisteet |
Seuraavaksi vuorossa on Hall-anturin kaivaminen esiin tiivistemassasta. Massaa kannattaa poistaa vain tarpeellinen määrä. Poistaminen onnistuu parhaiten terävällä "kirurgin veitsellä" ja pinseteillä. Tiivistemassa tulee poistaa myös pirilevyn alapuolelta. Juotoskohdat on hyvä puhdistaa esim. isopropanolilla, ettei sulanutta massaa jää juotoskohtiin.
Anturi ja juotoskohdat kaivettu näkyviin |
Viallinen komponentti poistetaan, ja uusi vastaavanlainen juotetaan huolellisesti paikoilleen. Hall-anturi on sijoitettava oikein päin, koska se reagoi vain oikeassa asennossa siipipyörän magneettiin. Yleensä anturikomponentin tekstipuoli tulee magneetin puolelle.
Uuden Hall-anturin testaus |
Sitten onkin vuorossa homman vaikein vaihe eli leikattujen osien liittäminen takaisin yhteen. Täytin aluksi epoksilla Hall-anturin vaihtamista varten tehdyn kolon, laitoin epoksia myös piirilevyn juotoskohtien päälle. Tällä varmistetaan, ettei kotelon sisälle mahdollisesti pääsevä vesi vaurioita komponentteja tai piirilevyä. Hall-anturista ylöspäin anturin putki on täytetty tiivistemassalla, joten vettä ei putken sisäpintaa pitken pääse veneeseen vaikka koko irtileikattu alaosa irtoaisi veneen ollessa vedessä.
Anturi korjauksen jäljiltä |
Lopuksi irroitetut osat paikoilleen, sitten vielä lopputestaus, jonka jälkeen anturi ja mittari ovat valmiit veneeseen asennettavaksi ja käyttöönotettavaksi.
1 kommentti:
Hei
Luin kiinnostavan blogisi muutaman vuoden takaa. Blogi käsitteli VDO:n Sumlog 2 korjausta. Minulla on samanlainen veneessäni- koristeena. Sähköt tulee ja anturi pyörii, mutta ei mittaa mitään.
Olisiko sinulla mahdollisuutta tarkastaa tätä laitetta?
terv. timo.nikkanen54@gmail.com
Lähetä kommentti